anieksreizen.reismee.nl

Een steentje bijdragen 2

In Katima Mulilo zijn we heel hartelijk ontvangen door Jesse en Imms. Het was hartstikke leuk om ze weer te zien en om alle VSO-nieuwtjes en -roddels van Jesse te horen. Na een kort bezoek gingen we naar het voor mij laatste nog onbekende land, Botswana. Hier hebben we het Chobe national park bezocht en een tour gedaan door de schitterende Okavango Delta. Van tevoren zaten we al te dubben wat voor een soort tour door dit watergebied we zouden boeken. Zouden we voor de luxueuze lodge of voor de selfcatered bushcamp-versie gaan? Het hostel in Maun organiseerde de perfecte middenweg. De sanitaire voorzieningen waren behoorlijk basic, maar er werd heerlijk voor ons gekookt en we hoefden niet voor een tent en dergelijke te zorgen.

Nu zitten we in het welbekende Rundu. Ik vind het heerlijk om iedereen weer te zien en te spreken, door ‘mijn' stadje te lopen én om met oude bekenden mijn verjaardag te vieren tijdens een dinertje. Vandaag ben ik net als vorig jaar verrast door de vele felicitaties via mail of facebook: hartstikke bedankt!

Bij deze wil ik iedereen die mijn weblog leest en weet waar ik voor vertrek naar Namibië heb gewoond uitnodigen. Jantine en ik geven daar op zaterdag 9 juli een welcome home/happy birthday feestje. Mocht je het adres niet meer weten, mail me dan even.

We logeren momenteel bij Saskia, een VSO-vriendin. Zij is druk bezig met een bepaald project, dat ik hier graag in de spotlight wil zetten.

In Windhoek gaan VSO-volunteers regelmatig koffie drinken bij Paul's coffeeshop, een café waar enkel mensen met een handicap werken. Saskia zit met een aantal mensen uit Rundu in de organisatie om een soortgelijk lunchroom in Rundu op te zetten: het Ice Cream cafe. Zij gaan echter nog een stap verder. Het project wordt in zijn geheel door locals met een handicap gerund en de winsten zijn geheel voor de gemeenschap. Naast deze financiële ondersteuning vormt empowerment van de mensen met een handicap een doel van dit project.

De plek waar de lunchroom zal moeten komen is al gekozen, het wachten is nu op de toestemming van de gemeente. Ondertussen zit men hier niet op z'n luie gat, maar zijn de mensen van het Ice Cream cafe druk bezig met het werven van fondsen en donaties. Drie keer per maand komt een groep samen om bij Saskia muffins, koekjes en andere lekkernijen te bakken. De volgende dag, vlak na pay-day, gaan ze bij verschillende kantoren en regionale ministeries langs om ze te verkopen. Dit op zich werkt al als eye-opener voor mensen en als oppepper in het zelfvertrouwen van de mensen met een handicap. Saskia vertelde me dat na de eerste verkoopdag één van hen als reactie gaf: ‘mensen behandelden mij als een gewoon persoon!' Dat spiegelt goed de algemene houding ten opzichte van een handicap.

Jantine en ik kwamen precies op het goede moment in Rundu en gaan vanmiddag helpen tijdens een bakmiddag. Foto's daarvan komen uiteraard nog

.Het is zeer onwaarschijnlijk, maar mochten de mondelinge toezeggingen van gemeenteraadsleden nou ijle lucht blijken en het café er zelf niet komen, zal dit onderdeel van het project worden uitgebreid. Tot nu toe wordt Saskia's keuken gebruikt, maar daar is het struikelen over de krukken. Het team is al op zoek naar een andere locatie om te huren.

Ook zijn er al een aantal speciale keukenbenodigdheden besteld, zoals een pratende keukenweegschaal voor de blinde mensen. Hoog op de verlanglijst staat een professionele oven, die meer en beter kan bakken dan Saskia's elektrisch fornuis. Het kost 6500 dollar, omgerekend ongeveer 650 euro en ik hoop dit bedrag bij elkaar te verzamelen met jouw hulp! Na de 1-april grap van Jantine en mij heeft Eef de eerste 50 euro al ingelegd, dus een begin is gemaakt. Je kan je donatie storten op mijn rekening, 47.31.25.447 dan zorg ik dat het de plaats van bestemming bereikt.

Ook namens Saskia en alle andere mensen van het Ice Cream Café alvast hartstikke bedankt voor je hulp! Mocht je op de hoogte willen blijven van verder ontwikkelingen door middel van een nieuwsbrief via email, laat het me weten.

Overigens heb ik van Jesse een verslag gekregen over de besteding van de donaties van de vorige keer. Ik zal deze na thuiskomst naar de juiste mensen toesturen!

Reacties

Reacties

Egon

ben ik alweer de eerste die reageer?

ik zal weer een storting.
hartstikke goed, dit soort projecten!
nog veel plezier die laatste dagen voor je vertrek naar huis!

Esta

Fijn dat het zo goed gaat en je nog wat goeds heb kunnen doen. En fijn dat je weer bijna terug bent!

Rachel

Ik kan er helaas niet bij zijn op 9 juli, maar veel plezier en tot snel! Ik zal nog deze week een donatie overmaken, ik ben het vorige keer vergeten -- foei! :-)

Wibo

Goed bezig!
9 juli terug, leuk!
Dan zit ik wel op Bospop bij Ringo! "I'd like to be under the sea in an octopusus garden......"
Tot snel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba